Wyprawa na kładkę na Wiśle w Warszawie stała się nowym celem wycieczek weekendowych w stolicy. Wieczorny spacer ze słońcem, znikającym za panoramą wieżowców Śródmieścia i Woli może dostarczyć wspaniałych wrażeń. Kładka kusząco opiera się o Pragę, zachęcając do odwiedzenia choć najbliższej okolicy na prawym brzegu królowej polskich rzek.
Kładka na Wiśle bestsellerem
Kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Warszawie jest hitem i od razu pobiła rekordy popularności. W pierwszym tygodniu od jej otwarcia, które miało miejsce 28 marca 2024 r. odwiedziło ją ponad 200 tys. ludzi. Kładka ta ma 452 metry długości. Szerokość kładki na Wiśle to 6,9 metra, a w środkowej częsci koryta rzeki Wisły kładka rozszerza się do 16,3 metrów. Nie wiem, czy to zamierzone, ale jest genialne w swojej istocie. Na wiślanej kładce wieje silna rzeczna bryza, nie sposób się przed nią schować, zacina, a ponieważ dmucha wzdłuż koryta Wisły, to idąc mostem, jesteśmy smagani wiatrem z boku. Ale w najszerszej części mostu są wykładane drewnem ławki, umiejscowione na pochyłym fragmencie brzegu przeprawy, który wygląda jak jakiś żagiel i świetnie osłania od wiatru. To, jak trybuna na stadionie kolarskim. Delikatnie mówiąc: abstrakcja. Ale działa i tutaj wiatr nie przeszkadza. Tu można spokojnie zasiąść i chłonąć Wisłę z okolicznymi panoramami w całej ich okazałości.
Most opiera się na siedmiu żelbetonowych podporach. Na lewym brzegu, czyli od strony Śródmieścia, na wysokości Wybrzeża Kościuszkowskiego i Mariensztatu, przeprawa rozwidla sią na dwie odnogi. Ma też wygodne schody po których można wpiąć się na górę z Bulwarów Wiślanych. Po prawej stronie rzeki Wisły przez przejście dla pieszych kładka wyrzuca ludzi wprost do Pomnika Kościuszkowców. A dalej można zejść na tę prawdziwą Pragę. I zobaczyć, co ma do zaoferowania. Sporo było dyskusji, sporo było kontrowersji. Te różnice zdań w ssrawie kładki nie zniknęły. Ale teraz jest głos jej zachwyconych użytkowników. Oni nie oddaliby jej za nic na świecie. Budowa kładki na Wiśle kosztowała Warszawę 154 miliony złotych.
Agrafka czy błyskawica?
To nie pierwszy most przy ul. Karowej. Już w latach 20. XX wieku rozważany był projekt budowy 1,5-kilometrowej przeprawy dla tramwajów, pieszych i pojazdów kołowych. Spółka Zieleniewski i Fitzner-Gamper z Krakowa wygrała nawet w 1937 roku przetarg na budowę takiego mostu. Jezdnia tej przeprawy miała mieć 17 metrów szerokości, a sześcioprzęsłowy most miał mieć pięć filarów. W 1945 roku rzeczywiście powstał w tym miejscu most saperski. Specjaliści z Armii Czerwonej zbudowali drewniany most o 23 przęsłach, który miał szerokość 6,5 metra, z chodniki dla pieszych 1,5-metrowej szerokości.
Nowa kładka na Wiśle miała więc w zamyśle połączyć ulicę Okrzei na Pradze i Karową w Śródmieściu. Były plany, że most powstanie w latach 1918-1919. Nic z tego nie wyszło. Od tej pory budowa się opóźniała. 14 października 2021 r. miasto Warszawa poinformowało, że wykonawcą będzie Budimex, a 23 listopada 2021 r. podpisana została umowa z firmą realizującą projekt. Budowa rozpoczęła się od palowania dna Wisły. W grudniu 2022 r. zakończyła się budowa betonowych filarów kładki. Pierwsze przęsło zostało położone w kwietniu 2023 r. po stronie praskiej. Ostatnie przęsło zostało położone w październiku 2023 r. 28 marca 2024 r. kładkę oddano do użytku. Widziana z lotu ptaka kładka na Wiśle ma kształt błyskawicy. Wyłoniona w konkursie nazwa to z kolei "Agrafka". Nie było jednak pewności, czy rada Warszawy taką nazwę przyjmie.
Dojazd do kładki na Wiśle w Warszawie
Jak dojechać do kładki na Wiśle w Warszawie? By dostać się na kładkę na Wiśle w Warszawie najlepiej dostać się na przystanek autobusowo tramwajowy na wiadukcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego u stóp Zamku Królewskiego w Warszawie.
Inny sposób to zejść z Placu Zamkowego w kierunku Wisły, a następnie na bulwary wiślane, by spacerem dojść do widocznej z daleka kładki na Wiśle.
Można też podjechać samochodem na Mariensztat lub od strony Pragi Północ w okolice ul. Okrzei.
Jeśli się zgubimy, warto kliknąć w Mapy Google.
Zobacz zdjęcia kładki na Wiśle.
Zobacz zdjęcia kładki na Wiśle.
Więcej ciekawych miejsc do odwiedzenia znajdziesz pod adresem www.wycieczkazadyche.pl lub po prostu wycieczkazadyche.pl.
Znasz? Skomentuj!